Pages

donderdag 26 augustus 2010

Brachten beelden kleur in de antieke stad?

Dat antieke tempels ingekleurd waren met rood en blauw is oud nieuws.
Nu blijkt dat rood en blauw niet enkel de favoriete kleuren waren voor tempels, maar ook voor beeldhouwwerk. Bij het beschijnen van de beelden met ultravioletlicht worden de kleurstroken duidelijk. De tand des tijds heeft deze kleuren doen verdwijnen, bijvoorbeeld door zon en wind. Feit is dat een veelkleurig beeld een heel andere indruk nalaat dan een éénkleurig beeld. Kijk zelf maar. Wat vind jij het mooist of het indrukwekkendst? Vraag het ook aan je leerlingen...

2 opmerkingen:

Jan Zonnekeyn zei

Dat klopt...

Ik heb net in Berlijn in het Pergamon-museum een kleine tentoonstelling gezien over de Grieken en hun beschilderde beeldhouwkunst...

Ik moet wel zeggen dat ik de beelden in wit marmer een stuk mooier vind dan in hun beschilderde versie. Ik zal u eens een aantal foto's sturen die ik daar genomen heb.

Groetjes van een klassieke fan

Iris Philips zei

Nu staat Berlijn zeker op ons to visit-lijstje, Jan! Laat maar komen die foto's...

Een reactie posten